Rødt og høyresida undergraver industrien
Vi har allerede hatt full stopp i utbygginga av fornybar energi i mange år. Nå sørger Rødt for flertall med høyresida for å bråbremse havvindsatsingen også. Samtidig sørger “Norgespris” for at nordmenn dropper å installere solceller og sparer strøm, og vi struper utvekslingen med strøm med utlandet. Vi er landet som har blitt for dumt.
Partiene på høyresida er svært ivrige på å bygge ut atomkraft, som vil bli langt dyrere enn havvind, og ikke er realistisk på minst 15 år. I mellomtiden skal vi altså stoppe havvind-prosjekter som allerede er i gang. Det er oppskrift på et fattigere og gråere Norge, som faller enda mer akterut i den globale utviklingen.
Når Stortinget vil bruke titalls milliarder på å subsidiere strømsløsing og bruk av bensin og diesel skjer det uten utredning, og milliardene får rulle uten kostnadskontroll. Heisann, Norgespris ble dobbelt så dyrt som vi trodde? Ingen grunn til å trekke i nødbremsen! At solcellebransjen ligger med brukket rygg er en liten pris å betale. Hva skal vi vel med nye næringer? Olja tar vel aldri slutt?
Rødt er glade i å skryte av den rene norske kraftkrevende industrien, basert på vannkraft. Men hvis denne industrien ikke fantes, og utenlandske kapitalister hadde foreslått å etablere smelteverk basert på vannkraft i vakre vestlandsfjorder i dag, ville Rødt garantert vært mot. Man kan ikke bygge ren industri hvis man er opptatt av å gå fremst i hvert demonstrasjonstog. Rødt fremstår hverken som et klimaparti eller et industriparti. Her er det viktigst å please Motvind, ikke industri og fagbevegelse.
Hver gang oljenæringa mumler om “forutsigbarhet” kaster Stortingsflertallet alt de har i hendene, og gir oljebransjen MER enn de ber om. Oljeskattepakka er det grelleste eksempelet. I ettertid innrømte Erna Solberg at Stortinget hadde mistet hodet. Nå mister Høyre hodet igjen, og sørger for nøyaktig det motsatte av forutsigbarhet for norsk industri. For en farse.


Dette må være noe av det frekkeste jeg har sett i mine snart 11 år i Oslopolitikken. “Vi har lyktes med å snu underskudd til overskudd”, skryter Oslos finansbyråd 